Misleidende verkoop

Mevrouw H. betwist haar verandering van leverancier en zegt dat ze nooit iets heeft ondertekend. Bovendien komt het adres niet overeen met haar woonplaats en is er een procedure voor een budgetmeter aangevraagd.

Interventie van de ombudsman: 

De energieleverancier bevestigt de installatie van de budgetmeter te hebben geannuleerd.

Het energiebedrijf zegt dat het een op 24/12/2018 ondertekend driejarig contract heeft ontvangen voor gas en elektriciteit. De klant heeft op 08/01/2019 contact opgenomen met het bedrijf om het contract te annuleren. De medewerkster die haar op dat moment aan de telefoon sprak, heeft niet het nodige gedaan om het contract te annuleren, waardoor de levering op 01/03/2019 begon. De leverancier heeft facturen verzonden, maar omdat het adres op het contract niet correct was, heeft de klant deze facturen niet ontvangen. Mevrouw H. nam op 28/06/2019 contact op met het bedrijf om te melden dat ze niet meer op het geregistreerde adres woonde. Omdat ze dachten dat het om een rechtzetting van de leveringspunten ging, lanceerden ze een 'mystery switch' voor de foute leveringspunten en begonnen ze de levering vanaf 08/07/2019 voor de correcte leveringspunten.

Na de klacht begreep de leverancier dat de eerste communicatie (annulering van het contract) was genegeerd en deed men het nodige om de situatie recht te zetten. Op 30/12/2019 werd de procedure om de levering weer te laten overnemen door de vroegere leverancier van de klant gestart. Het energiebedrijf heeft alle facturen voor de periode van 01/03/2019 tot 31/12/2019 ook gecrediteerd.