Een klant verandert van leverancier en ontvangt een slotfactuur van zijn vorige leverancier. Na enkele maanden krijgt hij van diezelfde leverancier het bericht dat er een correctiefactuur opgemaakt zal worden. De leverancier heeft van de netbeheerder namelijk een bericht gekregen dat de klant een installatie van zonnepanelen zou hebben van 10 kVA in plaats van 5 kVA. De leverancier stuurt hem vervolgens een correctiefactuur van 449,35 euro.
De klant betwist dat hij een installatie van 10 kVA heeft. Aangezien een oplossing met de distributienetbeheerder en de leverancier uitblijft, dient hij een klacht in bij de Ombudsdienst.
De netbeheerder liet weten dat in hun systeem genoteerd stond dat de klant een omvormer had met een maximum vermogen van 10 kVA. Die fout was ontstaan door een dubbele aanmelding. Na controle heeft de netbeheerder dit aangepast naar 5 kVA en ook de leverancier werd hiervan ingelicht. De leverancier kon vervolgens overgaan tot annulering van de factuur van 449,35 euro.